Wednesday, August 10, 2011

Perginya seorang ibu di Bulan Ramadhan


GELANG PATAH, 9 OGOS : Berita kematian isteri yang disayangi oleh seorang warga emas yang juga pesara, Hassim Bin Dawam, 65, sangat memberikan kejutan kepadanya dan seluruh ahli keluarga.


Allahyarhamah, Khadijah Binti Katan, 60, tidak ada menunjukkan sebarang tanda-tanda sakit sebelum kematiannya pada petang Isnin lalu kira-kira jam 2.30 petang.

Ketika kejadian, anaknya yang masih tinggal dengan pasangan warga emas itu menyedari emaknya meninggal dunia apabila ditemui terjatuh di hadapan pintu rumah kediaman mereka di Taman Universiti, Jalan Pertanian pada petang tersebut.

Anaknya turut meminta pertolongan dari jiran bersebelahan setelah menyedari emaknya baru sahaja terjatuh dan pengsan sewaktu ditemui. Ketika suami Allahyarhamah sampai untuk memberikan bantuan, dia menyedari bahawa isterinya sudahpun menghembuskan nafas terakhir.


Keluarga Allahyarham redha dengan ketentuan Allah dan menyifatkan pemergian ibunda mereka di bulan Ramadhan yang mulia ini sebagai suatu bentuk rahmah. Menurut Hanafi, anak ke-6 pasangan terbabit, kematian ibunya adalah berkemungkinan disebabkan serangan jantung di mana beliau pernah menunjukkan simptom-simptom serangan jantung yang ringan sebelum ini.

Tuan Hj. Dzulkefly Bin Ahmad, penyelia Pusat Aduan Rakyat Gelang Patah yang juga merupakan seorang Surveyor turut menziarahi rumah Allahyarhamah Khadijah Binti Katan bersama beberapa orang lagi ahli PAS kawasan Gelang Patah dan mengadakan tahlil ringkas untuk keluarga Allahyarhamah.

Tuan Hj. Dzulkefly Bin Ahmad juga sempat menenangkan ahli keluarga Allahyarhamah dan memberi semangat kepada ahli keluarga yang dijumpai beliau.

Jenazah Allahyarhamah mula dikebumikan pada jam 8.30 pagi pada hari Selasa dan majlis pengkebumian selesai pada kira-kira jam 10.30 pagi di Tanah Perkuburan Kangkar Pulai. Semua ahli keluarga jenazah sempat menziarahinya sebelum pengkebumian tersebut.

Rumah En. Hassim sehingga kini tidak lekang dikunjungi semua sanak saudara dan sahabat handai. Semoga pemergian Allahyarhamah di bulan Ramadhan yang mulia ini mendapat keberkatan dari Allah.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More