Monday, August 8, 2011

Inisiatif PAS, buka mata penduduk setempat

GELANG PATAH, 7 OGOS : Dalam keghairahan menjalani ibadah di Ramadhan yang mulia ini, PAS Kawasan Gelang Patah telah mengambil inisiatif mengadakan satu program kebajikan di sekitar Taman Pulai Utama dan Taman Universiti. Program ini diziarahi oleh ahli PAS dari rumah ke rumah sambil memberi sedikit sumbangan berbentuk wang dan makanan asasi kepada golongan kurang berkemampuan. Lawatan ini juga bertujuan untuk meninjau kehidupan seharian mereka di samping mengeratkan ukhuwah di antara ahli PAS Gelang Patah dengan penduduk setempat.

Lawatan yang diketuai oleh Yang Di-Pertua PAS Kawasan Gelang Patah, Tn Hj Dzulkefly Bin Ahmad bermula seawal jam 3.00 petang. Kebanyakan penduduk yang diziarahi adalah dikalangan mereka yang dhaif, golongan ibu tunggal, orang kurang upaya dan juga warga emas. Sumbangan diberikan kepada 20 buah rumah penduduk setempat yang dikenal pasti layak menerima sumbangan. Sewaktu lawatan ini, ahli PAS sempat bertemu ramah dan bertanya khabar mereka yang diziarahi. Mereka yang menerima kunjungan ziarah ini rata-rata berasa sangat gembira, bersyukur dan terharu dengan keprihatinan ahli PAS Kawasan Gelang Patah yang bersama-sama menyelami suka duka kehidupan masyarakat sekitar.



“Golongan seperti ini sewajarnya mendapat perhatian yang serius daripada semua pihak. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) khususnya, perlu lebih agresif dan rasa bertanggungjawab dalam menguruskan soal penduduk yang miskin serta memerlukan bantuan ini,” jelas Tuan Haji Dzulkefly Bin Ahmad, Yang Di-Pertua PAS Kawasan Gelang Patah juga merangkap Penyelia Pusat Aduan Rakyat DUN Nusajaya yang turut bersama-sama menyertai rombongan ziarah kali ini.

Program setengah hari ini berakhir pada jam 6.30 petang. Rombongan ziarah yang terdiri daripada 30 orang ahli PAS ini berasa sangat berpuas hati kerana dapat turun padang melihat sendiri kehidupan mereka yang kurang berkemampuan dan berazam untuk terus membantu mereka selagi terdaya.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More