Friday, July 17, 2009

KES 7 : KES PENDUDUK KG. BUKIT TEMPURUNG

Pada 23/4/09 PAR telah menerima aduan berlakunya ketidakadilan dalam pembahagian tanah bagi peneroka awal Kg. Bukit Tempurung.

Pada 25/4/09 – Membuat lawatan kerumah En. Bachok b. Husin dan En. Jonid bersama pemberita Harakah di Kg. Bukit Tempurung. Antara maklumat yang diperolehi adalah seperti berikut. Penduduk telah meneroka kg seawal tahun 1978. Keluasan asal kampung adalah 240 ekar dengan 124 keluarga peneroka. Setiap kali pilihanraya wakil rakyat UMNO/BN menjajikan penduduk akan diberikan tanah seluas 2 ekar setiap keluarga. Penduduk telah berpakat dan membahagikan tanah sesame mereka secara tersusun. Malangnya pada tahunXXXX Kerajaan Negeri Johor telah menganugerahkan tanah 240 ekar kepada Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ) yang kemudiannya mencagarkan tanah tersebut kepada pihak bank untuk mendapatkan pinjaman. Akhirnya atas desakan penduduk, kerajaan negeri mengarahkan KPRJ memulangkan kembali tanah kepada penduduk asal. Malangnya KPRJ hanya dapat menebus semula 15o ekar sahaja. Baru-baru ini penduduk telah diberikan taklimat bahawa setiap keluarga hanya diberikan 1 ekar sahaja. Sebuah Syarikat Jurukur telah dilantik dan setiap keluarga dikenakan bayaran RM600 bagi kerja pengukuran tanah. Isu yang dibangkitkan adalah ;

1) Lebihkurang 25 keluarga terpaksa berpindak ketapak lain dengan meninggalkan rumah yang telah dibina tanpa mendapat sebarang pampas an bagi rumah dan tanaman yang terpaksa ditinggalkan.
2) 21 nama peneroka asal telah digugurkan atas alasan yang tidk munasabah.
3) Pertukaran nama kampung daripada Kg. Bukit Tempurung kepada Kg. Dato’ Azizi Sapian dilakukan tanpa persetujuan semua penduduk kampung.

Pada 29/6/09 – mengadakan perjumpaan dengan En. Abdul Aziz b. Paiman, salah seorang peneroka asal yang digugurkan namanya. Beliau telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Bertindak.

Pada 3/7/09 – Membawa wartawan Metro, China Press dan Harakah ke Kg. Bukit Tempurung.

Tindakan terkini adalah untuk menghantar Memorandum kepada YAB MB Johor dan aduan kepada SPRM.

(Status kes : Dalam Tindakan)

LAWATAN KE KG. BUKIT TEMPURUNG PADA 25/4/09


0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More